De Nederlandse bioscopen mogen in hun handjes wrijven, want op 9 november gaat Hardcore Never Dies in première. We spreken hier over een zeldzame parel binnen de Nederlandse filmwereld. Of moeten we bij deze ‘banger’ eerder spreken over een zwarte diamant? Het is in ieder geval geen slappe romcom – het bekende Nederlands recept – maar een keiharde ravefilm met snoeiharde beats.

Als je denkt dat de film zich alleen focust op hakken, kale koppen en pillen poppen, dan heb je het mis. Als bezoeker stap je in een tijdmachine richting de gabberscene. Je wordt getrakteerd op een waar misdaad-epos en bij vlagen op een mooi geschreven coming-of-age drama. En uiteraard ga je ook hakken met kale koppen die pillen poppen.

‘Wie zijn hier nou de zombies?’

Misschien heb je helemaal niks met hardcore of de gabberscene. Dat kan en dat nemen we je ook niet kwalijk, al sluiten we niet uit dat deze film je mening doet veranderen. Alleen de prachtige openingsmonoloog van Danny (Jim Deddes) zal daar al aan bijdragen. Hij legt in plat Rotterdams uit hoe we er als mensheid niet beter op zijn geworden.

Volgens zijn berekening zijn we er met zo’n tweeduizend procent op achteruit gegaan. En dat zou allemaal te maken hebben met ‘liggen, een stoeipartijtje tussen de lakens en opstaan om iets te vreten te zoeken’. Na het zien van de film, weet je wat hij bedoelt. Zijn openingsmonoloog lijkt misschien absurd, maar het zet je aan het denken. En als je er eenmaal over na hebt gedacht, dan snap je zijn woorden.

Hardcore Never Dies gaat over het leven en over broederschap. En als de gabberscene iets heeft, dan is het dat laatste. Mensen zagen gabbers misschien als ‘zombies die de hele nacht opblijven’. Maar als jij elke dag op een vast tijdstip opstaat, naar werk gaat en week in week uit dezelfde routine beleeft, dan vraagt Danny zich af: ‘Wie zijn hier nou de zombies?’

Cast en plot

De film is geregisseerd door Jim Taihuttu (De Oost). Je kunt hem ook kennen als Jim Aasgier van het internationaal succesvolle dj-collectief Yellow Claw. Joes Brauers is Michael, Jim Deddes is Danny, Rosa Stil is Priscilla en Jordy Dijkshoorn is Jeffrey. Zij maken samen met een indrukwekkende lijst aan real-life gabbers Hardcore Never Dies wat het is. Namelijk een geweldige film over de Rotterdamse gabberscene.

In de film volg je Michael. Hij droomt van een toekomst als pianist, maar zijn muziekopleiding verloopt niet zonder slag of stoot. Hij heeft talent, maar talent alleen is niet genoeg. Het bereiken van zijn droom wordt nog ingewikkelder als hij wordt herenigd met zijn oudere broer Danny.

Danny introduceert zijn kleine broertje in de gabberwereld en Rotterdamse hardcore. Tegelijk wordt Danny’s leven getekend door problemen. Hij is een drugsdealer met schulden en heeft in de afgelopen periode al vaker de dans ontsprongen. Wanneer zijn drugshandel internationale proporties bereikt en hij zijn broetje heeft meegetrokken in zijn problemen, moeten de broers vechten voor hun leven.

Review Hardcore Never Dies

Na het zien van Hardcore Never Dies wil je eigenlijk het liefst je kop kaal scheren en een trainingspak aantrekken. Dan moet je alleen nog even langs de Nike-store om een paar verse Air Max-sneakers te scoren en je bent ready to go. Oké, misschien kan een snelle hak-cursus ook geen kwaad.

Goed, Hardcore Never Dies vertelt een origineel verhaal en biedt een fijne mix van emotie en actie. En natuurlijk keiharde beats die met 190 bpm uit de speakers knallen. Zoek je nog een leuk avondje uit met vrienden, je geliefde of wil je je (groot)ouders verrassen met een bijzonder filmavondje? Dan is het tijd om je Aussie uit de kast te halen en naar de bioscoop te gaan. Vanaf 9 november draait de film in de Nederlandse bioscopen en vanaf 8 december is deze te streamen via Prime Video.